Моє професійне кредо: „Знати про все трохи, а про дещо – все”
Головне в моїй роботі терпіння, наполегливість, творчість, завзятість!
Результат роботи щасливі очі дітей, у яких вийшло те, що раніше невиходило!
Нерозуміння батьками ролі психолога в дитячому садку призводить до уникнення і відмови від зустрічей з ним. Дитячого психолога не варто плутати ні з психіатром, ні з невропатологом, ні з будь-яким іншим лікарем це не медична спеціальність. Хочеться відразу роз’яснити – психолог і психіатр, мають суттєві відмінності в роді діяльності.
Психіатр– лікар, що займається відхиленнями (порушеннями) в психічній сфері людини. Він може поставити діагноз, призначити, при необхідності, медикаментозне лікування, дати направлення в спеціалізований садок.
Психолог (дитячий) – займається з дітьми, які не мають відхилень у психічній сфері. Він не ставить діагноз, а може зробити умовно-варіативний прогноз на майбутнє. При необхідності може запропонувати пройти консультацію у спеціалістів: психіатра, невролога, логопеда.
Дитячий психолог займається не станом внутрішніх органів і зовнішнього вигляду дитини, а іншими дитячими проблемами. Перелік дитячих проблем досить великий і безпосередньо залежить від віку:
- дитячі страхи, тривожність;
- невпевненість в собі;
- проблеми в спілкуванні;
- труднощі в навчанні;
- порушення в поведінці дитини;
- труднощі в період адаптації до дитячого садка або школи.
Психологічна служба ЗДО є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України. Вона діє на підставі ст. 21, 22 Закону України “Про освіту”, ст.29-32 Закону України «Про дошкільну освіту» з метою виявлення і забезпечення оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку особистості дитини, забезпечення ефективності освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі. У своїй діяльності практичні психологи керуються Конвенцією ООН про права дитини та вимогами Етичного кодексу психолога.
Основним методом роботи психолога є спостереження за розвитком дитини на всіх вікових етапах, відстеження динаміки розвитку пізнавальної, емоційно-вольової, особистісної сфер дитини.
Завдання психолога ЗДО:
1.Здійснювати психолого-педагогічний супровід дітей , що потребують уваги психолога .
2. Проводити корекційно - розвивальні заняття з розвитку пізнавальної та емоційно – вольової сфери дітей.
3.Сприяти повноцінному особистісному і інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі.
4. Забезпечувати індивідуальний підхід до кожної дитини на основі її психолого – педагогічного вивчення.
5.Сприяти психолого-педагогічній компетенції батьків та педагогів щодопсихологічного розвитку дитини .
До функціональних обов'язків психолога ЗДО входить:
Психодіагностична робота
Мета: визначити об'єктивний стан людини, виділити його причини, а також оцінити рівень розвитку тих чи інших психічних процесів (пам'яті, уваги, мислення і т.д.). Ви, мабуть знаєте, що для діагностики дорослих використовують тести. Для дітей теж використовують тести, але особливі – дитячі. Психолог може попросити дитину щось намалювати, пограти з нию в захоплюючу гру – а насправді ж за допомогою цих дій збере необхідні дані.
Розвиваючі заняття
Психолог проводить індивідуальні чи групові заняття з дітьми, що мають розвиваючу спрямованість. Всі заняття проходять в ігровому ключі, часто в роботі використовуються казки, рухливі ігри, психогімнастичні етюди, елементи арттерапії (творча діяльність). Діти зазвичай з великим задоволенням відвідують такі заняття.
Корекційно-розвивальний напрямок
Мета:систематичне цілеспрямоване використання психологом психологічних методів та засобів по створенню оптимальних можливостей та умов для повноцінного та своєчасного психічного розвитку дитини. Корекційна робота з дітьми, які віднесені до категорії групи ризику на тих або інших підставах, спрямована на специфічну допомогу цим дітям.
За наявності у дитини серйозних емоційних або особистісних труднощів може знадобитися спеціально організована психотерапевтична робота. Це можуть бути заняття на зняття тривожності, страхів, на підвищення самооцінки, на зняття агресивних тенденцій. Дитяча психотерапія може знадобитися, якщо дитина пережила сильний стресс.
Методи, що застосовуються в дитячій психотерапії, різноманітні. Наприклад, для зовсім маленьких дітей дуже дієвим методом виявляється так звана пісочна терапія.
Для дітей старшого віку дуже ефективна буває казкотерапія. Гра, малюнок, казка - всі знайомі і цікаві для дитини предмети і заняття стають в руках психолога потужним засобом допомоги.